قضاوت های حضرت علی (ع)
 
درباره وبلاگ


سلام به وبلاگ خودتون خوش اومدیت. من این وب رو ساختم تا دوستام که شما هستید راه های سعادت مند شدن در دنیا و آخرت رو بشناسید مثلا با گفتن ذکر ایام و یا داستان های پند آموز دینی و غیره .که من تمام سعیم رو میکنم که تو این راه به شما کمک کنم(یا حق)
آرشيو وبلاگ
معنویت غذای روح است
دو شنبه 20 آذر 1391برچسب:داستان های زیبا و آموزنده, :: 15:38 ::  نويسنده : morteza

ودیعه
مردى دو دینار و دیگرى یك دینار نزد شخصى به ودیعت نهادند، یك دینار آنها تلف شد. امیرالمومنین علیه السلام درباره آنان فرمود: یك دینار از دو دینار موجود به صاحب دو دینار اختصاص دارد و دینار دیگر نیز بالمناصفه بین آن دو تقسیم مى شود.
و نظیر این خبر است روایتى كه شیخ صدوق و شیخ طوسى به امام صادق علیه السلام نسبت داده اند كه دو نفر بر سر دو درهم با یكدیگر نزاع مى كردند، یكى از آنان هر دو درهم را از خود مى دانست و دیگرى یكى از آنها را.
آن حضرت علیه السلام فرمود: كسى كه مدعى یك درهم است اعتراف دارد كه از درهم دیگر حقى ندارد، و درهم دیگر كه مورد نزاع است بین آنان بالمناصفه تقسیم مى شود.
و همچنین نظیر آن را شیخ كلینى و صدوق و طوسى به امام محمد باقر علیه السلام نسبت داده اند كه از آن حضرت پرسیدند، مردى غلامى از دیگرى خریده و فروشنده دو غلام به خریدار تسلیم نموده تا یكى از آنها را انتخاب كرده براى خود نگهدارد و دیگرى را به صاحبش رد نماید و فروشنده قیمت غلام را نیز از مشترى تحویل گرفته است .
خریدار هر دو غلام را به طرف منزل مى برده ، اتفاقا یكى از آن دو در بین راه گریخته است . آن حضرت فرمود: مشترى غلام موجود را به صاحبش رد مى كند و نصف قیمتى را كه به فروشنده داده پس مى گیرد و براى یافتن غلام جستجو مى كند، اگر آن را یافت باز اختیار دارد هر كدام از آن دو را كه مى خواهد نگهدارد و آن نصف قیمت را كه از فروشنده گرفته باز به وى رد نماید، و اگر غلام را پیدا نكرد از مال هر دو رفته ، نصفش از فروشنده و نصفش از خریدار.

علامه تستری




نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب